Paulina Wosik

aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu

02:01 Aktor jako członek społeczności
06:48 Zachowanie w kontekście swoim oraz publiczności
12:46 Nauka w szkole teatralnej i wspólnota zespołu aktorskiego
18:55 „Genialna Przyjaciółka” jako spektakl kobiecy i feministyczny
25:21 Wiele ról Pauliny i śmieszność maczo
28:42 Miejsce Pauliny we Wrocławiu

Słuchaj też: Spotify, iTunes, Google Podcast


Zaczynamy od małej struktury społecznej – aktorów w zespole teatralnym. Pierwszym gościem audycji była Paulina Wosik, aktorka wrocławskiego Teatru Współczesnego, która została właśnie nominowana do kulturalnej nagrody Gazety Wyborczej WARTO.

Reżyserka Weronika Szczawińska nazywa Paulinę „atomówką, osobowością scenicznie wyzwoloną, dziewczyną i zarazem największym maczo, jakiego widziała na scenie”. Z kolei krytyczka Aleksandra Konopko uzasadniając nominację do WARTO przyznaje „to było mocne uderzenie, które jednocześnie stało się dla nas komunikatem, że tę wyrazistą aktorkę należy bacznie obserwować”. 

Tak się składa, że mam przyjemność obserwować tę energię nie od dziś, bo z Pauliną Wosik znamy się bardzo dobrze, od czasów, gdy studiowała jeszcze muzykologię i uczyła się w częstochowskim liceum ogólnokształcącym.

Z nieukrywaną dumą mogę nazwać ją genialną przyjaciółką – i jest to także tytuł spektaklu, w którym Paulina gra jedną z głównych ról.
„Genialną Przyjaciółkę” wyreżyserowała Weronika Szczawińska, a swoją premierę miała rok temu. O takich realizacjach mówi się, że to * głośne premiery * : polski Vogue pisał o “Najbardziej modowym spektaklu sezonu” ale bardziej istotne jest chyba to, że jest to spektakl kobiecy. Oparty na powieściowym cyklu Elleny Ferrante, podejmuje niełatwe zagadnienia ról społecznych kobiet w Neapolu lat 60tych, i świetnie wpisuje się we współczesne zagadnienia równościowe oraz dyskusje ery#metoo.

Fot. Natalia Mentkowska



Rozmowa #1
Przeprowadzona 3.03.2019 w studiu Akademickiego Radia Luz


Czytelnia

Vogue o Genialnej Przyjaciółce: Najbardziej modowy spektakl sezonu  [link]
Gazeta Wyborcza o nominacjach do nagrody WARTO: Scena jest kobietą [link]

Dodaj komentarz